בעצתך תנחני

בעצתך תנחני

אודות

סדרת הספרים "בעצתך תנחני" מציגה גישה בריאה ומחוברת לעבודת השם. הקו הכללי של הסדרה הוא מציאת דרך של התעלות מתוך הכרת המציאות, מתוך הבנה והתחברות, ומתוך התמודדות כנה עם אתגרי החיים בכל מקום: עולם הישיבות, עולם הכוללים, ועולם המעשה.

גדולי ישראל, הלא המה מרן הגרי"ג אדלשטיין, חברי מועצת גדולי התורה הגר"צ דרבקין והגר"י הקר, ועוד ראשי ישיבות ורבנים מהשורה הראשונה, סמכו את ידיהם על הספרים ועודדום בכל פה. הסכמותיהם הנלהבות מעטרות את הספרים.

מאז הופעת הסדרה לאור עולם בשנת תשע"ב ועד עתה, היא חוללה מהפך חשיבתי בקרב רבים וטובים מכל שכבות הציבור, וסייעה רבות בבניית דרך מוצקה של עליה רוחנית, מבוססת ומאוזנת.

ניתן להוריד כאן את החוברת "תיתן אמת" המציגה בקצרה את תכני הספרים, מתמצתת את הגישה שלהם, ומהוה קריאת כיוון.

בעצתך תנחני
חלק א'

דרך של התעלות מתוך הכרת המציאות

פרקי הדרכה כיצד להתעלות מתוך רוגע נפשי, מתוך חיבור אל הנפש והכרה בצרכיה. הספר בנוי על שני יסודות:

א. דרישות התורה אינן באות לדכא את האדם אלא להפריחו. התורה באה לבנות לנו חיים מאושרים, בריאים ושמחים, לאור התורה.

ב. הקב"ה אינו מעוניין בחיצוניות אלא בפנימיות. אין לו ענין בדיבורים גבוהים, אלא במעשים אמיתיים. עלינו להיות עובדי ה' באמת, לא עובדי המערכת, וההיצמדות לאמת היא זו שנותנת כח לעליה אמיתית. הספר מקיף באופן מתומצת את רוב שטחי החיים, ומאיר עליהם מתוך נקודת המבט האמורה.

הקריאה בספר מטעינה את הקורא בכוחות מחודשים, להעריך את עצמו נכונה ולחיות ברוגע ובישוב דעת. היא נותנת לקורא כלים להישיר מבט אל תוך עצמו, לנפץ את בועת הדמיונות, ולבנות דרך של עליה, מתוך הכרה במציאות והכרה עצמית.

בעצתך תנחני
חלק ב'

עבודת ה' פנימית מתוך הבנה והתחברות

כאמור, חלק א של הספר מנפץ בועות דמיון, ולא נותן להמשיך עם חיים באשליה. הוא דורש מבט פנימי, אמיתי, על עבודת ה' ועל עצמנו. אם מדמימים את המנוע של הדמיון – יש לתת מענה לשאלה: מה כן צריך להיות המנוע לעבודת ה', להתקדמות, לעליה בתורה? על מה מבססים את אדני ההליכה בדרך ה'?

חלק ב מברר את יסודותיה של עבודת ה': מה זה בעצם אומר להיות "עובד ה'", כיצד בונים יראת שמים בצורה בריאה, מה המטרה הכללית של קיומנו בעולם, מה מטרתן של המצוות באופן כללי, וכיצד יש להתפלל, ללמוד, ולנהל יחסים נכונים בין אדם לחברו מתוך מהלך חיים של קירבת ה'.

הקריאה בספר מחברת את הקורא לעולם של שאיפות נעלות וטהורות, אבל עם זאת – מציאותיות, מושגות. הספר לא עוסק בדיבורים מנותקים, אלא בהדרכה מעשית מחוברת אל החיים.

חישבתי דרכי
חלק א'

סוגיות מרכזיות בעולמם של אברכים

החינוך אותו סופג בחור הישיבה בשנות הישיבה היסודיות, מתמקד בגודל המחויבות ללימוד התורה. כאשר הבחור מתחתן ויוצא לחיים כאברך צעיר, הוא זקוק לגשר שיעביר אותו מעולמה של הישיבה לעולם החיים שבחוץ. אברכים צעירים רבים מתחבטים בשאלות יסודיות: מהיכן משיגים מוטיבציה ללימוד תורה לאורך שנים כאשר אין אווירה חברתית סוחפת? מה משמעותם ומטרתם של חיי הנישואין? כיצד מנהלים את מערכת היחסים עם בת הזוג, לבנות איתה קשר חם ועמוק? מהי הגישה הבריאה לגידול ילדים וחינוכם? מה צריך להיות היחס לשאלות ציבוריות, ולגדולי ישראל?

הקריאה בספר מסייעת לאברך לחדד את המבט על מטרתו בחיים בלימוד התורה ובעבודת ה', על היחס שלו לאשתו וילדיו, ועל נושאים רבים נוספים. היא נותנת לו איזון, יציבות ושיקול דעת, בכל תחומי החיים.

חישבתי דרכי
חלק ב'

אתגרים והתמודדויות בעולם הכוללים

הספר מלבן בפתיחות את התופעה המכונה "התייבשות" או "משבר גיל השלושים". עולם הכוללים ההולך וגדל, יחד עם חוסר ההיצע של משרות תורניות, מזמין לפתחם של האברכים התמודדויות שלא היו בעבר: תחושת חוסר התקדמות, הרגשה של הליכה לאיבוד בתוך ההמון, קשיי פרנסה עם התרחבות המשפחה, וכדומה. הספר מבאר את תרומתם האדירה של האברכים המתבגרים לכלל ישראל, את היעדים שעליהם להציב לעצמם, ואת הדרכים לייצר טעם וסיפוק למרות הדריכה במקום לכאורה, ואת הדרכים להתמודד עם קשיי פרנסה ושאלת ההשתדלות והביטחון.

הקריאה בספר נותנת לקורא כלים לצמיחה אמיתית בלימוד, ומסייעת לו להישיר מבט אל ההתמודדויות הבלתי פשוטות, ולא להתקפל לפניהן, אלא להיפך – לצמוח מהן. לבנות עולם פנימי ועשיר של לימוד תורה לשמה.

תורתו
ואומנותו

חיים של תורה בעולם המעשה

ספר זה מניח את היסודות החשובים לעולמו של החרדי העובד. כגון: מה צריך להיות היחס לעצם היציאה לעבודה – האם זה צעד לכתחילה או בדיעבד? מה יכול לחבר אותנו לשמירת התורה כאשר אין מסגרת חיצונית מחייבת? מה צריך להיות היחס כלפי אברכים, כאשר ההרגשה היא שאלו חיים בפלנטה אחרת? מה תפקידה של אשה שבעלה בחר לצאת לעבוד? כיצד קובעים עיתים לתורה בצורה מוצלחת ובונה, ללא משקעים מהעבר? איך מחנכים את הילדים ללימוד כאשר אבא לא לומד, מבלי לפגוע בתדמית האב בבית? איך יוצרים קשר עם רב ת"ח בצורה נכונה? איך שומרים על הגבולות בחברה מעורבת, חילונית? כיצד מתמודדים עם הדחיה ממוסדות הלימוד?

 

הקריאה בספר נותנת מענה לשאלות החיים המורכבות, שלא עוסקים בהן בעולם הישיבה. הבירור הזה הוא חיוני, קריטי.

הרימותי
בחור

דיון פתוח ומעמיק בעולמו של בחור

עולם הישיבות כבר מזמן אינו משמש כחממה מגוננת. הבחור צריך להתמודד עם מושגי העולם המודרני ולשמור על עצמו, בשעה שלא תמיד הוא מבין למה הוא לומד, ומה התורה נותנת לו, ומה בכלל כל המטרה של הכללים החרדיים. רבים מבחורי הישיבות של דורנו מתעניינים ברשימה ארוכה של דברים, נמצאים בהרבה מקומות, ומתמודדים עם שאלות רבות ותהיות עמוקות. התחרות וההמוניות בעולם הישיבות אינה מיטיבה איתם, והם נאבדים בתוך הציבור, ללא כתובת קרובה שתדריך אותם במבוך החיים.

 

הקריאה בספר מעניקה לבחור הישיבה את הדבר שהוא זקוק לו יותר מכל: שיחה פתוחה על הכל, כולל הכל. כל השאלות והתהיות והלבטים. כל השאלות המודחקות והמציקות מוצגות בעדינות ובזהירות, עם מענה רגוע, ועם זאת – חד, ברור והולם.

מסע בעקבות
הגמרא

עם פרקי הדרכה "לדבר עם הגמרא"

חלק גדול ממה שגורם לבחורים לתחושת ריחוק וזרות הולכת וגוברת, הוא העובדה שעולם הישיבות מחדד את ההבנה בלומדות, אבל מזניח את לימוד הפשט. לא לומדים גמרא נכון, וחוסר הידיעה איך ללמוד גמרא, גורם לעמימות ולדכדוך.

לימוד הגמרא בת"ת, הוא הבסיס לכל המשך הלימוד לטוב ולמוטב, לתת בסיס איתן ללימוד גמרא נכון, במשך כל החיים. לשם כך נכתב הספר "מסע בעקבות הגמרא". הספר מתאר ילד המתקשה בלימוד הגמרא, ובלילה אחד הוא מפליג בזמן אל דורות יצירת התורה שבעל פה, המשנה והגמרא. הוא רואה כיצד כל דור מוסיף את חלקו, כיצד כולם מלבנים את דברי המשנה ומוסיפים את חלקם עליה.

הקריאה בספר מחברת את הילד רגשית אל עולמה של הגמרא, נותנת לו מושגים נרחבים על מבנה הגמרא והשתלשלות התורה שבעל פה, ובעיקר מחדירה לעצמותיו את ההבנה מה זו גמרא בכלל. הוא קולט שהגמרא היא דבר מציאותי, חי, העוסק בליבון ההלכה וחושף את הרבדים העמוקים של התורה.

פרקי ההדרכה שבסוף הספר, פונים אל המלמד וההורה, ומציגים את הכללים כיצד ללמוד וללמד גמרא נכון, כחוייה מתוקה.

תגובות

תגובות של קוראים, אחדים מתוך אלפי מגיבים:

צרו עמנו קשר

הצטרפו לקבלת מאמרים חדשים